tirsdag 2. juni 2009

Begravelsen er unnagjort

Hadde gruet meg veldig til denne dagen. Var tungt å vite at dette var et siste farvel, selvom Grethe alltid vil være med oss. Våknet opp med urolig mage og uregelmessig puls. Heldigvis var mamma og pappa her, samt søstra mi så da var det litt liv her. Kom meg opp litt over åtte og fikk meg en dusj og litt mat, før jeg og Lea-Sofie dro ned til krematoriet for å følge Grethe opp til kirken. Var rar å tenke på at dette var siste gang hun kjørte opp til Konnerud. Det var også litt godt å gjøre det. Lea-Sofie fikk se kisten og kirken, og rakk å bli litt husvarm der før begravelsen.

En time før begravelsen startet dro jeg og ungene ned, for å være ute i god tid. Allerede var et kommet ganske mange, og tiden frem til sermonien startet gikk med til å hilse på mange av de som kom, samt å farte litt rundt med Lea-Sofie. Vi var nedom barnehagen i underetasjen og kikket litt rett før det startet. Da vi kom opp for å gå inn, så jeg det fulle kirken,med alle blomstene og Grethes kiste i sentrum.

Var en fin begravelse, med fine ord fra både broren og faren til Grethe. Undervies kjente jeg klumpen i magen begynte å løsne opp og. Var tøft å bære henne ut i bilen til slutt og se henne kjøre fra meg for siste gang. Synet som møtte meg da jeg snudde meg rundt var massivt. 200 mennesker som kom for å hilse. Kjente jeg ble helt mo i knærne, men det var veldig hyggelig å hilse på alle som var kommet. Satt pris på at så mange kom.

Kjente faktisk at jeg at var blitt veldig sulten, og det smakte ordentlig godt både med mat og litt kake etter. DET var det siste jeg hadde trodd jeg skulle etter begravelsen....

Alt i alt har dagen vært god. En tøff dag, med mange tøffe øyeblikk, men likevel en flott dag sammen med så mange flotte mennesker.

Og til slutt en stor takk til både dere som har bidratt til Grethes kamp med penger idag og til dere som har bidratt til penger på kontoen. Pengene strømmer inn og vi kommer til å få et flott grunnlag forvidere arbeid. Vi har allerede noen i kikkerten.....

9 kommentarer:

  1. Kjære deg.
    Det var en flott begravelse, med taler og alt rundt. Grethe hadde vært stolt av deg. Det ble en flott avslutning akkurat som dere ønsket.
    Gleder meg til å se dere til uka siden jeg har fri denne. Gi LS en stor klem fra meg.
    Håper du nå får slappet av litt og bearbeidet alle inntrykkene. Ta vare på deg selv.
    Varm klem fra meg

    SvarSlett
  2. Det var en flott, men selvfølgelig veldig vond begravelse.
    Ble mange tårer.

    Klem

    SvarSlett
  3. Det var en verdig avslutning med talefør far og bror. Ikke minst det å finne de gode historiene som passer i en slik anledning.
    Det ble mange tårer men det ble latter også..det tror jeg Grethe hadde satt pris på.

    Vi talast kompis!

    John

    SvarSlett
  4. Det var sterkt, vondt, vakkert, rørende, trist og flott i dag... Følger dere videre, her og i hjertet. Må du få kjenne masse nærvær i dagene som kommer! Marie

    SvarSlett
  5. Det var en flott begravelse med mange fine ord fra deg,faren hennes, broren og venninnene hennes... det ble mange tårer, og mine tanker går til dere alle....men som flere sa, hun er alltid i våres hjerter.
    Hun har det godt nå, og fått fred.

    mange varme klemmer fra Jeanette Pedersen(tidligere arbeidskollega)

    SvarSlett
  6. Kjære Jørgen
    Det var en flott og verdig avslutning for en vakker og livsglad jente. Jeg synes det var så utrolig beroligende å høre om hvordan hun fant tilbake til barnetroen og hadde fred i sinnet da hun sovnet inn. En sterk kvinne som etterlater seg store spor i livet på denne siden. Jeg er ikke i tvil om at hun kommer til å følge med dere speielt og alle andre som hadde en plass i hennes hjerte.
    Dine ord til Grethe gav meg et smil om munnen da det var meget velkjente problemstillinger både med tanke på matchende klær, riktig tøy etc. Det rare er jo at dere gutta er veldig flinke når dere får lov å slippe til. Og jaggu får dere ikke med dere en ting eller to på veien også - tipper LS kommer til å se riktig så bra ut, akkurat slik Grethe hadde gjort det selv.
    Flotte ord fra far og bror vitnet om reflekterte og kjærlige mennesker som kommer til å ta godt vare på deg og barna - det er godt å vite.

    Håper du får gode dager fremover og lar de gode minnene får vokse seg sterke og store i hjerte og sinn.

    Masse, masse varme klemmer fra Helle-Stine!

    SvarSlett
  7. Tusen takk for en flott og verdig begravelse. Det var fint å få være der sammen med deg og familie. God blanding av alvor og humor. Ordene dine som presten leste opp var også sterke og gode. Det ble en begravelse verdig Grethe's kamp og minne. Klemmer fra Anette & Sigurd

    SvarSlett
  8. Kjære Grethes etterlatte,
    jeg vil bare si at jeg synes det var ufattelig trist å høre om Grethes bortgang, som jeg tilfeldigvis fikk vite etter at begravelsen var over i går.

    Grethe var Tobias sin Ped.leder det siste året han gikk i barnehagen (2007-2008) og jeg vil gjerne få si at hennes varme tilstedeværelse og engasjement gjorde at han stortrivdes i barnehagen. Han var så utrolig glad i Grethe (og i Lea-Sofie som han lekte mye med), og vi også satte så stor pris på henne og den tryggheten hun ga ham når vi var på jobb. Hennes varme måte å være på gjorde også at vi alltid følte oss så vel i hennes nærvær, hun hadde alltid noe positivt å komme med, og hun var virkelig savnet da hun ble sykmeldt like før hun skulle gå i svangerskapspermisjon sommeren 2008.

    Jeg har lest innleggene her nå, og det har vært sterk lesing om Grethes kamp. Jeg skulle så gjerne ha visst om hennes kamp litt før, så jeg kunne vært med her og vist min støtte og gitt henne noen varme ord. Det er vondt å vite at jeg ikke fikk muligheten.

    Jeg synes det var spesielt godt å lese i kommentaren over her om at hun hadde fred da hun sovnet inn og at hun hadde funnet tilbake til barnetroen. Godt å vite at hun i alle fall har det godt nå og at man ses igjen.

    Mange varme tanker går til dere som sitter igjen med savnet etter henne. Håper dere får kjenne omsorg og styrke i tiden som kommer og at dere finner trøst i alle de gode minnene.

    Mange varme hilsner fra Elin M. Sire,
    mamma til Tobias som gikk på Kardemommeby , 5 årsavdelingen 2007/2008.

    SvarSlett
  9. Kjære Jørgen, Svanhild og alle Sammen.

    Det var en minnerik og fin begravelse dere ga til Grethe. Ingentin var glemt. Det var en rolig fin stemning å komme inn i kirken, nydelig musikk, flotte ord og taler.
    Vi i Svensedammen tenker på dere og kan så langt det er mulig forstå savnet og tommrommet etter Grethe.
    Ønsker dere alt godt og så gode dager dere kan få.
    Vi er her i barnehagen Svanhild og venter på deg , når du er klar til å komme tilbake.....
    Til deg Jørgen du får det til, både med klær og alt annet. Selvom ting er tungt blir ting bedre. Men det er tøft å være deg, føler med deg. Et lite dikt til ettertanke.

    Barna dine er ikke barna dine. De er sønnene og døtrene til livet som lengter etter seg selv. De kommer gjennom deg, men ikke fra deg.
    Selv om de er sammen med deg, tilhører de deg ikke. Du kan gi dem din kjærlighet, men ikke alle tankene dine, for de har sine egne tanker.
    Du kan huske kroppene deres, men ikke sjelen deres,for sjelene tilhører morgendagens hus. Du kan strebe etter å bli lik dem, men forsøk ikke å få de til å ligne deg.
    Livet går ikke bakover, og dveler ikke ved gårsdagen.
    Du er buen som barna skytes ut fra som levende piler.Bøy deg med all din kraft slik at pilene kan nå langt.
    Av Khalil Gibran.

    Laila :)

    SvarSlett