søndag 31. mai 2009

Dagen før bisettelsen

Imorgen er det bisettelse i nye Konnerud Kirke. Kjenner at jeg gruer meg ganske mye. Blir den siste ordentlige avslutningen. Skal bli godt å gjennomføre den, men det blir nok en stor påkjenning og.

Helgen har gått med til litt hverdag. Fredagen hadde jeg noen naboer på grilling på terassen. Ungene fikk bade og leke, og det var deilig med litt skravling ute i goværet. Lørdagen tok jeg med meg ungene på Brageteateret på Union sammen med Kine og Mille fra barnehagen. Gjorde godt å være ute blant folk igjen, og det er alltid gøy å være på Brageteateret. Ungene var så hos foreldrene til Grethe frem til søndag, mens jeg fisket lørdag kveld, og bare slappet av og fikk ryddet litt søndag

Kjenner det er noe som mangler hele tiden. Prøver å planlegge litt sommer nå, men er så mye som ikke er det samme uten Grethe. Blir en form for ensomhet, selvom jeg har masse flotte mennesker rundt meg hele tiden.

En siste oppdattering rundt Grethes kamp er og viktig. Takk til alle som har bidratt så langt, og takk til alle som var der torsdag. Nå har vi allerede et greit utgangspunkt for veien videre. Tenker mye på hvordan jobben skal fortsette. En tanke jeg venner meg mer til om dagen, er en form der vi, dvs alle som følger Grethes kamp, følger med for å se om vi kjenner noen, eller kjenner noen som kjenner noen vi kan gjøre noe for. Når vi finner noen som vi kan gjøre noe for, tenker jeg at vi må finne en som er villig til å ta den jobben som Mai-Britt gjorde for oss. Så kan vi hjelpe den med å gjennomføre prosjeketet, med støtte økonomisk og med andre ting som måtte trenges for å få det gjennomført. Tenker da altså ikke å bare dele ut pengene til det er tomt, men h disse pengene som en buffer, slik at prosjektene kan gjennomføres raskt, slik at de som skal oppleve forskjellen, for oppleve det før det er for seint.

Og jo flere som er med å bidra i gjennomføringen, jo bedre. Det er mange mennesker som følger her og på facebook, og mange kan mye som vi kan dra nyte av. Derfor kan jeg komme til å etterlyse enkelte ting innemellom, da jeg vet det er folk her som kan bidra på forskjellige måter med hva de kan og hvem de kjenner.

7 kommentarer:

  1. Jeg forstår godt at du gruer deg til i morgen, det er som du sier den siste avslutningen. Vet at det er en fryktelig tung tid fremover, det å komme tilbake til hverdagen. Du må være flink til å be om hjelp når du trenger det, som du vet er det mange som vil hjelpe. Ønsker deg lykke til i morgen. Det kommer til å bli en fin, men vanskelig avslutning. Må også få takke for at jeg fikk være med på konserten, det var en flott opplevelse. Godt å vite at det fortsatt finnes så mye medmenneskelighet i denne noe kalde verden. Klem fra Solveig

    SvarSlett
  2. Skjønner godt at du gruer deg til i morgen. Jeg gjør også det. Men samtidig blir det godt å være med på denne avslutningen.
    Vi hadde det veldig hyggelig sammen med dere på lørdag og det var fint å se deg og barna igjen.

    Klem fra Kine

    SvarSlett
  3. Kjære Jørgen!
    Det var rørende, sterkt, trist og fint å få være med på torsdag! Og å se deg og dere! Jeg skjønner godt følelsen av ensomhet som er der selv om du har mange og gode mennesker rundt deg. Morgendagen blir nok tøff som du sier, jeg håper du midt i smerten og ensomheten da også vil kjenne nærværet og kjærligheten fra alle som står der med deg - og at du i dagene som kommer vil kjenne støtten fra alle rundt deg - som står med deg i ensomheten, kampen og smerten - og de gode minnene og gode dagene som også vil komme. Det er vanskelig å finne ord, men med dette vil jeg bare si at jeg tenker på deg og barna og alle dere i familien. Med håp, tanker og bønner fra hjertet - Marie. RA's venninne i Oslo

    SvarSlett
  4. Kjære Jørgen.
    Aller først vil jeg/vi takke for konserten torsdag. Det var en sterk og minnerik kveld. Det var så flotte artister og supert at så mange kom.
    Utrolig sterk var også talen din, nok en gang imponert over den styrken du har. Hva du får til.

    Skjønner godt at du gruer deg til begravelsen i morgen, det er jo ikke så rart.
    Det å gå i begravelse i seg selv er tungt og ekstra nå som det er Grethe sin.
    Det er ikke lett å si hverken det ene eller det andre, for alle takler slike situasjoner forskjellig men vit at du ikke er alene.
    Du har et flott nettverk rund deg av mennesker som er glad i dere så det blir nok en fin og verdig avslutning. Selvfølgelig blir det tøfft og masse tårer, men det er helt greit. Vi får gråte sammen.

    Litt etter litt vil hverdagen sakte men sikkert komme tilbake. En vil aldri glemme eller komme over dette, men en lærer å leve videre med alle minner og opplevelser, og de er det mange av. Utrolig hvor man finner styrken til å fortsette og med så mange rundt dere skal vi klare dette sammen. Vi er her om det er noe - det skal du vite.

    Lykke til i morgen Jørgen. Sender deg masse energi og gode tanker. Vi ses.
    Varme klemmer fra Cathrine

    Lars hilser masse.

    SvarSlett
  5. Vil bare sende gode tanker til deg/dere til begravelsen i morgen. Hva heter siden for Grethes Kamp på facebook? Prøvde å søke men kunne ikke finne den. Tenker at å spre det på facebook kan hjelpe til å få flere til å støtte, også dem som ikke kjenner Grethe personlig. De fleste kjenner jo noen som er/har vært/kommer til å komme i samme situasjon, og dette er en sak jeg tror flere kan tenke seg å støtte for å føre videre.

    SvarSlett
  6. Kjære Jørgen. Lykke til med forberedelser, følelser og gjennomføring i morgen. Vi er med i tanker og bønn. Sees i morgen, det kommer til å bli en sterk dag både med avskjed og med fellesskap. Klemmer fra Anette og Sigurd

    SvarSlett
  7. Kjære kjære Jørgen.
    det blir en tung og trist dag i morgen. Skjønner at du gruer deg, det gjør jeg å! Jeg jobbet med Grethe på Ica cc..og vi var mye sammen den tiden. Men de siste åra har det ikke vært så mye kontakt...desverre...hun var ei god jente, som det var lett å bli glad i.
    Jeg visste ingenting om denne kampen dere har vært igjennom, før jeg så dødsannonsen i avisa. Det var en stor trøkk i trynet å lese hennes navn.
    Mine tanker går til deg, barna og resten av familie og venner.
    Hun er dypt savnet.
    Mange varme klemmer fra Jeanette Pedersen

    SvarSlett