søndag 17. mai 2009

Hipp hurra for 17 mai!!!



Kjapp rapport fra igår først. På senga igår morges fortalte vi Lea-Sofie om sykdommen til mamma og at mamma skal dø. Hun trengte flere bekreftelser på at mamma faktisk skulle det utover dagen, men etter litt forsto hun det og aksepterte det. Ble mange spørsmål om hvorfor, hvordan, når o.l. og vi svarte så godt vi kunne. Alt i alt gikk det ganske bra, hvis man kan si at å fortelle en 5 år gammel jente at mamma skal dø kan gå bra. Ellers hadde vi igjen en koselig dag med både grilling og familie på besøk.
Sov godt inatt i senga med Grethe og Lea-Sofie. Faktisk sov vi så godt at vi våknet nærmere ni, og det var litt for seint til å ordne seg å dra til byen, så da roet vi heller ned her hjemme på formiddagen. På fredag dro jeg og kjøpte en ny dress til meg selv, og en ny fin kjole til Grethe, så vi kunne være litt ekstra fine på 17.mai. Heldigvis hadde jeg flaks og kjøpte noe som Grethe var fornøyd med og jeg regner med at dere er enige med meg at maken til flott kone skal man se lenge etter :)
Etter at stelling og påkledning var ferdig nærmere 12 hadde både onkler, tanter og besteforeldre rukket å komme. Vi koste oss alle med deilig mat som alle andre enn meg hadde ordnet istand. Spekemat og rømmegrøt, oster, pølser, frukt og grønnsaker smakte godt.

Når maten hadde sunket, dro vi avgårde til skolen for å spise is, drikke brus og være med på leker. Grethe kom med i rullestol som våre elskede naboer Roy og Cecilie ordnet oss. Var realistisk og håpet på at hun greide en time på skolen, men hun holdt i hele 3 timer. Lea Sofie koste seg kjempemasse og satt mye på fanget til mammaen sin i rullestolen, mens jeg trillet dem rundt så svetteperler rant javnt og trutt....

Dette har vært den beste 17. mai jeg noensinne har hatt. Å kunne gjennomføre dagen slik vi har gjort, Lea-Sofie har hatt en topp 17. mai uten at hun har savnet noe, og at Grethe har fått oppleve en så fin dag, med masse familie rundt seg er bare herlig!! Håper dere alle og har hatt en like fin dag som oss.
Ellers har vi skjønt at soverom i andre etasje er håpløst når kroppen ikke lenger er som den skal. Så imorgen går vi til innkjøp av en oppblåsbar seng med elektrisk pumpe som vi skal ha i stua ved siden av senga til Grethe. Den kan vi fylle opp på kvelden og så kan jeg og Lea-Sofie ligge der om natta. Svigerfar ordner og med en dusj som vi skal ha på vaskerommet i 1. etasje slik at Grethe ikke lenger trenger å gå opp og ned trappene. Det gjør livet vårt mye enklere.

13 kommentarer:

  1. Kjære alle fire.
    Jeg ble så glad når jeg så at dere har hatt en flott dag alle sammen i dag. Jeg har tenkt på dere i hele dag. Stor klem fra Helle Haug Hårstad

    SvarSlett
  2. Kjære Grethe - så flotte bilder av dere alle... Lea-Sofie er sin mamma lik, nydelig.. Det gleder mitt hjerte å høre at dere har hatt en fantastisk 17 mai. Grethe er en stålkvinne - 3 timer er super bra!

    Det at Lea-Sofie har fått vite at verdens beste mamma, hennes mamma skal dø er så meningsløst!!! Jeg er glad for at du har Jørgen Grethe. Han forstår selv hva du liker å ha på deg - det er en bra kar det :)

    Godt at tingene i huset blir tilrettelagt på best måte når kroppen din er så sliten vennen. Bruk all energien din på dine nydelige barn, mann og familie.

    Dere er i våre tanker og hjerter.

    KLEM

    SvarSlett
  3. Så koselig å lese at dere har hatt en flott dag. Alle skal kose seg på en sånn dag.
    Fin kjole du hadde kjøpt til Grethe, Jørgen. Dere er et flott par;)

    klem

    SvarSlett
  4. Kjære Grethe og Jørgen!

    Har tenkt mye på dere i dag og ble så glad da jeg så at dere har hatt en flott 17.mai og kost dere sammen med familie!så heldig dere er med naboene deres, de ordner og fikser!Det å klare 3 timer er jammen bra Grethe! Han mannen din er god på mye; så flott kjole du hadde på deg! og for noen flotte bilder av dere! ja dere var kjempefine begge to!

    Det blir bra å få ting tilrettelagt så slipper man å bruke energi på sånne ting!
    Nyt dagene og kos dere masse! Det har dere virkelig fortjent! :)

    Stooooor klem fra Mette

    SvarSlett
  5. Så flotte dere er! Og nydelig kjole du har kjøpt til Grethe.
    Koselig å lese at dere har hatt en så fin dag!
    Jeg har tenkt litt ekstra på dere i dag, og håpet at dere har hatt det så bra dere bare kan, og det ser det jo ut som at dere har ;)

    SvarSlett
  6. Så flotte dere er sammen, virkelig fine bilder av 2 flotte mennesker. Måten dere tar vare på hverandre er helt unikt. Tenker masse på dere, og det var fint å lese at dere har hatt en fin 17. mai :)

    Mange klemmer fra Cecilie

    SvarSlett
  7. Så fantastisk hyggelig å lese at dere hadde en flott 17.mai, og det må jeg si Jørgen du er jo superflink til å "shoppe" - traff virkelig blink! Synes også det står stor respekt av å holde ut 3 timer Grethe:-) Men det er gir nok uante mengder energi å være en del av denne dagen sammen med familien, og spesielt Lea-Sofie - lille frk vakker!
    Godt å høre at dere får tilrettelagt det dere trenger så energien kan brukes til samvær og masse masse kos.
    Tusen varme tanker og stor klem far Helle-Stine

    SvarSlett
  8. Så kjempefine bilder av dere på 17 mai! Ser ut som dere har fått maksimalt ut av denne festdagen og Grethe du var så fin i den nye kjolen. Superbra at du holdt ut 3 timer på lekene, jammen er du sterk, frøken!!
    Det så deilig ut med bad i stampen!

    Tenker på dere!

    Klems fra Ingunn

    SvarSlett
  9. Gledes tårene triller når jeg leser hvordan dere har hatt det. Er så glad på deres vegne at dere fikk en så flott dag sammen. Tankene var med dere hele dagen så dette var hyggelig.
    3 timer er jo helt utrolig og så stas for Lea-Sofie. Skjønner godt at dagen ble perfekt, og det er jeg så glad for.

    Grethe du imponerer meg! Du er bare helt skjønn - det finnes ikke flottere kone Jøgen-helt klart!!!
    Og Jørgen du gjør meg målløs, kjolen var perfekt og det er jammen du også. Grethe er utrolig heldig som møtte deg, en bedre mann skal en jammen lete lenge etter. Du skal være stolt av deg selv og alt du gjør.
    Dere er rett og slett fantastiske begge to!
    Jeg har ikke ord jeg for den kjærligheten dere har sammen - eller jo det må jo være den sanne kjærlighet!!!!! Trygghet, åpenhet, glede, nærhet, styrke, omsorg og masse masse mer - imponerende.

    Nå håper jeg dere får flere slike dager, sender masse varme tanker og klemmer.

    Glad i dere. Klem

    SvarSlett
  10. Kjære, kjære Grethe og Jørgen

    Jeg har lest bloggen nå for første gang, og logget meg på. Og jeg finner ikke helt ord for hva jeg kan skrive akkurat nå. Så sterkt. Jeg beundrer dere bare for styrken deres - og for at dere så åpent og ærlig skriver om hvordan dere har det. Det er så godt å se de fine bildene av dere, og å lese om hvordan dere klarer å holde på det positive midt oppi alt det tøffe. Så fint å lese og se at dere kosa dere og hadde en fin dag sammen igår, 17.mai! Og så fin du var, Grethe :) kjolen var perfekt! Og lille, vakre Lea Sofie som koser seg med is. Og Jørgen, som bare virker helt fantastisk. Og søte, lille Noah-August. Det er gripende vakkert og vondt på en gang. Jeg ønsker dere så inderlig godt, at dere får være sammen og ha gode dager fremover. Jeg tenker veldig mye på dere nå. Dere er en utrolig fin familie :)

    Mange gode klemmer fra Vibeke
    (mamman til Anders på Trollskogen)

    SvarSlett
  11. Hei Grete og Jørgen
    Jeg har mottatt den triste beskjeden om din sykdom Grete. Ble kjent med deg og Jørgen da Lea-Sofie startet i bhg på min avdeling. Lærte dere å kjenne som to ressurssterke og supre foreldre. Ønsker deg gode dager og gode opplevelser, Grete, sammen med den supre familien din.
    Tenker mye på deg.

    Klem fra Tone Fallang

    SvarSlett
  12. så flott at dagen deres ble så fin og kjolen var nydelig. vi er imponert av kjøperen.
    det var sterkt å lese om samtalen dere har hatt med Leah Sofia, men jeg er sikker på at dere håndterte det på samme imponerende måte som dere takler alle utfordringene dere har fått i fanget.
    vi sender en bøtte positive vibrasjoner. dere er med oss i tanker og bønn.
    klemmer fra maja,olve og tante torill

    SvarSlett
  13. Jørgen - du er et unikum av de sjeldne! Jeg kjenner ikke mange menn som kan gå ut å kjøpe kjole til sin kjære, og så komme så heldig fra det!

    Dere var så flotte på 17. mai, og så utrolig deilig at dere fikk en så god dag sammen - med alle dere er glad i rundt dere.

    Det finnes vel ingen enkel måte å fortelle ens barn at noen skal dø, i hvert fall ikke når det er en selv. Jeg syns det er så tøffe, begge to, med og uten tårer, dere må uten tvil være noen av de sterkeste menneskene jeg kjenner. Jeg er full av beundring, respekt og ydmykhet.

    Alle gode tanker. Britta.

    SvarSlett