onsdag 13. mai 2009

En liten oppdatering fra gubben

Da skriver jeg mitt første innlegg på bloggen til Grethe. Har akkurat invitert meg selv til å skrive litt her :)



Dagene går fort her på sykehuset. Grethe har nå vært innlagt i 14 dager, og jeg savner henne hjemme nå. Begynner å bli lei av å reise frem og tilbake til Radiumen nå. Gleder meg til å få henne hjem igjen, men vet at det beste er at hun er her til hun er i god nok form til å komme hjem.



Kvalmen begynner vi å få kontroll på nå. Men Grethe er fremdeles veldig slapp. Vi har trappet ned på morfinen fra 30mg 3 ganger daglig pluss 10mg ved behov, til bare 2x10mg + 1x30mg. Sløvheten er mye bedre nå pga dette. Det som vi nå bekymrer oss over er at Grethe har en veldig lav blodplateverdi. Den skulle vært over 200, men har sunket lenge og er nå under 25. Grethe får nå overført blod, for å høyne denne verdien, men vi er veldig spente på hva som er årsaken til dette. Om det er en bivirkning pga cellegiften eller om det er kreften som gjør det.



Igår kom vi endelig igang med fysioterapi og. Grethe har mistet mye muskler i beina, og sliter med å gå. Fysioterapeuten kom innom igår og lært oss noen øvelser som Grethe skal gjøre noen ganger om dagen. Hadde håpet på øvelser Grethe kan gjøre i sengen og ble lettet da vi fikk det. Det viktigste med slike øvelser er at de er overkommelige slik at vi får gjennomført det kontinuerlig.



Må nesten få klage litt over egen form og. Har nok fått halsbetennelse og sliter med feber. sår hals og vondt i hodet. Snakket med lege før jeg kom inn til Grethe, og fikk beskjed om å ha på munnbind og holde meg minst en meter borte fra Grethe hele tiden. Veldig kjedelig når jeg er hos henne. Nærhet til hverandre er jo noe vi trenger mye av.



Nok tristesse. Skjer jo flere positive ting om dagen og. FFK vant jo en svært fortjent seier mot Tromsø forrige uke, og har svært god tro på seier mot Enga på ullevål på lørdag. Fredag forrige uke fikk vi opp massasjebadet på terassen, tusen takk til alle som har bidratt og ikke minst til engelen selv Maibritt som har fått dette istand. Jeg er deg evig takknemlig!!!!!!! Pappa og svigers har styrt i vei med terassen og hagen. Terassen er straks ferdig og hagen tar vi etterhvert. Det viktigste var å få på plass badet og ny skillevegg til Grethe kommer tilbake og det er nå iorden.



Ungene er i form om dagen og. På mandag tok jeg med begge barna på 30årslag til Camilla. Var veldig koselig, og vi koste oss alle tre. Var og gøy å se den nye leiligheten til Camilla og Ola som var kjempefin. Igår var Lea-Sofie med inn til mamma på sykehuset, og vi fikk sammn se et filmopptak fra barnehagen der avdelingen til Lea-Sofie fremførte et skuespill. Ble en veldig koselig stund i senga til Grethe der alle 3 så på denne sammen. Takk til Marianne som filmet og ordnet en kopi til oss. Mamma kom på besøk igår og. Hun tar seg av Noah-August frem til imorgen tidlig. Svigermor og tanta til Grethe skal ta med seg Lea-Sofie til byen etter barnehagen idag og kose seg på sånne ting som jenter koser seg med.



Det får være nok for denne gang, men kommer til å skrive mer på bloggen til Grethe fremover. Er en veldig fin ting for oss dette, og vi setter pris på alle som følger me å sender små hilsninger til Grethe.

Grunnen til at Grethe ikke skriver selv er at hun ikke har overskudd til dette nå, men hun kommer stekere tilbake når formen har tatt seg opp.

7 kommentarer:

  1. Kjære alle sammen.
    Jørgen, skjønner veldig godt at du savner Grethe. Veldig trist at hun ikke kan være hjemme hos dere. Vi krysser fingrene og ber for at hun snart skal bli bedre.
    Får håpe det hjelper med blodoverføring og mindre smertestillende, samt øvelser.

    SÅ hyggelig at Marianne ordnet film til dere fra samlingen, LS var jo så flink så moro at Grethe fikk sett det. Det var nok stas for Ls også. Hun knipset masse blider som hun skulle vise mamma, det var hun veldig opptatt av. Var bhg lille fotograf den dagen - moro.

    Nå ønsker jeg dere god bedring, også til deg Jørgen, det går mye om dagen så håper det går fort over.
    Grethe, sender deg masse energi og mange varme klemmer. Gla i deg vennen - stå på videre!!!!
    klem fra meg

    Og Jørgen - Takk for oppdateringene - du er god du!!!!!!

    SvarSlett
  2. Mange varme tanker, og masse energi sendes deres vei!
    Tenker masse på Grethe. Håper hun snart blir bedre, og kommer hjem igjen til dere.

    SvarSlett
  3. Takk for at du oppdaterer oss, Jørgen.
    Skjønner at du savner Grethe hjemme,men er nok som du sier aller best at hun er på sykehuset når formen er som den er.
    Og den videoen fra barnehagen gleder jeg meg til å se. Evnt får jeg vente til de fremfører på sommeravslutningen. Har hørt at de var superflink

    God bedring til deg også, Jørgen.

    Klem

    SvarSlett
  4. Tusen takk for at dere skriver denne bloggen. Håper at ting blir litt bedre snart. Supert at bassenget er på plass. Ønsker dere god bedring og håper at Grethe snart kommer hjem. Sender masse varme tanker. Klem fra meg

    SvarSlett
  5. Så koselig at det er du som holder oss oppdatert i dag Jørgen.
    Jeg gleder meg veldig til å bli invitert i badestampen når Grethe kommer hjem.
    Fortsett å stå på, dere er et enestående team!
    klem

    SvarSlett
  6. Jeg er kanskje ikke akkurat den som har slitt ned dørsterskelen hos dere de siste åra. Men jeg har alltid følt at Jørgen er mer som en bror for meg enn ett søskenbarn og du er på en måte en slags, unnskyld utrykket; "tulle-svigerinne" hehe (veldig positivt ment, Jørgen kan forklare) og for hva det er verdt så tenker jeg mye på dere begge to.

    Bra at du kan begynne å trene i sengen. Jørgen ville ha øvelser i sengen? hmm ... Men er i hvert fall bra å begynne å trene forsiktig som dere sier og bygge seg opp i ett rolig tempo. Ikke at jeg er en fitnessguru selv, men har trent en del tidligere og vet at det beste er å ta ett lite skritt av gangen, og sette seg små mål i begynnelsen som er overkommelige. :) stå på !

    Supert med en slik blogg da. Bra å kunne se utviklingen og se tilbake at det er positive ting som skjer. Også ser jeg at dere har fått basseng/badestamp? :D Pass på at Jørgen ikke begynner å dorge oppi der eller hengir seg til andre usunne vannaktiviter når du kommer hjem Grethe. Men be gjerne søskenbarnet hans å komme som "badevakt" :D

    God bedring til dere begge!

    SvarSlett
  7. Kjære Grethe og Jørgen.

    Det er så fint å kunne lese alt dere skriver her. Vi setter umåtelig stor pris på oppdateringen om hvordan det går med dere. Nå sender vi alle masse energi og varme tanker for å få deg hjem Grethe slik at du kan begynne å kose deg ute :-)
    Må bare si at det å kunne bidra på denne måten virkelig er det minste jeg kan gjøre. Det er utrolig flott å se hvor mange som engasjerer seg, og at så mange vil være med på å gjøre en forskjell. Skulle gjort så mye mere, og håper jeg får muligheten til det, hva det enn måtte være. Hele denne prosessen har lært meg noe om hvor verdifult livet er og at vi må ta godt vare på hverandre og de små ting.
    "Venner er engler som hjelper oss opp på bena når vingene har problemer med å huske hvordan de skal fly..."
    Dette gjelder for så mangt.

    Håper vi sees snart:-)

    Stoooooor klem!

    SvarSlett