fredag 27. mars 2009

Nå skal jeg blogge:) her er bakgrunnen!

Hei alle sammen!
Hyggelig at du har lyst til å ta en kikk på min blogg. Litt om min bak grunn og hvorfor jeg vil blogge om dette.

I desember 2007 kjente jeg ved en tilfeldighet en kul i det venstre brystet i dusjen. Jeg var da akkurat blitt gravid. I januar gikk jeg til fastlegen min som henviste med videre til brystdiagnostisk senter i Drammen. Her tok de ultralyd og biopsi, den viste ikke noe tegn til kreft. Jeg var også inne til en samtale med kirurg som kjente på kulen og målte den. I april var jeg inne til en kontroll time hos samme kirurg, han målte igjen og bare kjente på den. (ingen flere prøver). Men den hadde vokst! I juli var den stor og begynt å gjøre litt vondt, jeg tok kontakt med de selv og da var jeg bekymret blant annet for kreft og amming. Hadde sa samtale med en annen kirurg som også bare målte og kjente på min store svulst på 10 cm og bare beroliget meg med at dette var ikke farlig......

Så 9 august kom vår lille solstråle Noah-August, vi hadde en flott fødsel vi var stolte og lykkelige:) Jørgen var hjemme i to uker hvor vi koste oss med babyen og storesøster. Men så fikk både baby og jeg feber og vi dro på sykehuset en tur. Der ble fokuset veldig på meg og min monster kul på brystet. Gynekologen vi pratet med ordnet en haste time på brystdiagnostisk. Jeg var ikke bekymret for noe annet enn at jeg kanskje måtte operere den bort og at da måtte jeg slutte og amme. Der fant de straks ut at det var kreft, bryst kreft. Et skikkelig slag i magen i vår lykkelige tilværelse!

Masse undersøkelser og mye kaos...så fant de ikke noe spredning til resten av kroppen. Men kreft i begge bryst og til lymfer i armhulen. Videre oppfølging ble på Radiumhospitalet. Jeg begynte med cellegift 6 kurer, svulsten minket, men så økte den igjen. Da ble jeg haste opperert, noe jeg synes var skummelt og skremmende! resultater av operasjonen viste at all kreft i armhulen var borte, og vi fikk beskjed om å dra hjem for å skåle. Sårene skulle gro litt til og så var det stråling i 5 uker. I forberedelsene til strålingen ble det tatt en ct for å lage en modell av overkroppen min. Vi fikk en tlf av legen som ikke var god.....og enda verre var møte med ham dagn etter på. Mitt verste mareritt var blitt virkelig, spredning til lungene. Målet med behandling var ikke lenger kurativ men livsforlengende! hjelp, alt raste for oss...ubeskrivelig vondt....alle mine drømmer og håp for fremtiden ble tatt fra meg ved bare noen enkle ord.

Det gikk en noen dager med angst, tårer og kaos....før vi reiste oss igjen, dette skulle ikke knekke oss! Jeg og Jørgen ble så sterk, vi fikk en sånn kraft og indre ro som jeg ikke hadde hatt før. Dette skulle vi klare og målet er å leve et langt liv sammen med mine kjære:) Jeg tror den styrken som vi fikk og følte kom fra oss selv med hjelp fra alle dere som tenkte på oss og sendte gode tanker. Tusen takk..dere aner ikke hvor godt gode tanker gjør, så send oss mer det setter vi veldig pris på!

Men det stopper jo ikke her..vi tok kontakt med balder klinikken og legen Bernt Rognlien. Han driver med alternativ medisin og har hjulper oss masse. Med masse tabeletter som jeg tar og kostholdsendringer. Han satt oss også i kontakt med en professor på Ullevål som kikket på saken og vi driver og snuser på USA, et sykehus der som kan hjelpe oss.

I går kom det en ny homp i veien for oss, vi var på Radiumen og fikk dårlig beskjed igjen. Ct bildene viste at det er spredning til lever og skjelett. Det var tøft og høre det, men før vi gikk inn hadde vi bestemt oss for at dette skal ikke sende oss i kjelleren så lenge bare litt, så skalvi reise oss igjen. Det gjorde vi raskt! Det er ingen ting som skal får knekke oss! Neste fredag skal jeg ta mr av hele kroppen, i narkose pga klaustofobi. Ryggen verker så må sjekke ut det.

Vel, dette var langt, men nødvendig med litt bakgrunn synes jeg. Som sagt denne bloggen er for venner og familie som vil følge vår kamp. Jeg bruker masse krefter hver dag på å være positiv og ikke la meg knekke. Jeg merker at det er tungt å skulle holde alle oppdatert på alt, det skjer så mye hele tiden og for hver gang jeg forteller om ting så er det jo terapi men også belastende. Det er ikke hele tiden jeg orker og prate om det. Så da er det lettere med en blogg, da forteller jeg ting her og dere som vil kan følge med. Så kan vi prate om det, men da har dere detaljene her. Så jeg tror dette blir bra!

Tusen takk for alle som støtter oss og tenker på oss! Det er vi takknemlige for!

13 kommentarer:

  1. Bra skrevet jenta mi. Elsker deg masse og denne kampen vinner vi ;)

    SvarSlett
  2. Jeg ble glad da Jørgen sendte meg adressen. Ikke bare fordi jeg holder meg oppdatert på kampen deres men fordi jeg vet hvor forløsende det kan være å skrive om vanskelige ting. Det er en enorm styrke i kjærligheten dere har til hverandre og til livet. Et gammelt dikt på veien skrevet noen år tilbake dedikeres til tøffeste jenta i byen!


    Jeg lever når jeg betrakter

    Jeg lever ut
    mine følelser når jeg som
    best kan sitte og betrakte

    Meningsløse ting
    som blir betydningsfulle når følelsene
    får slippe fri

    Jeg elsker det
    og vil ha det sånn

    hver dag

    SvarSlett
  3. Du er kjempe flink, snuppa mi. Så godt for deg å få skrevet ned opplevelser, tanker og følelser.
    Det er sterkt å lese, men samtidig gjennomsyres det du skriver av et pågangsmot og kampvilje som er helt enestående.
    Du er helt klart den tøffeste og sterkeste jenta jeg kjenner! Du lar deg ikke knekke, og står på. Jeg beundrer din styrke og ditt mot.
    Stå på jenta mi, dette klarer du!
    Kjempe glad i deg!
    Stor klem fra Jeanette

    SvarSlett
  4. Hei kjære kusine:-)Veldig bra du har laget denne bloggen,-tøft å lese hva du går gjennom uten å kunne være inærheten av deg..men med din og Jørgens styrke,tror jeg dere kan flytte fjell!!
    Stå på videre og se deg ikke tilbake! Legg all din fokus og kraft i tanken på at du allerede er frisk,-føl,se og tro at hver celle i kroppen din er sterk og i harmoni,-kroppen har sin egen utrolige måte å helbrede på:-)
    Gjør bare ting som får deg til å føle glede og kjærlighet,og ikke la noe få påvirke deg i andre retninger så langt det lar seg gjøre:-) Dette kan gjerne høres naivt og overtroisk ut,men jeg vet mange mennesker har på et mirakuløst vis bitt frisk med hjelp av tankenes positive kraft.
    Et lite sitat som jeg syntes beskriver dette godt:"Man må være før man blir,og bli før man er"
    Ikke tvil ett sekund på at du skal vinne denne kampen!!:-)mange klemmer til deg fra megxxxxxAnette

    SvarSlett
  5. Kjære Grethemor.
    Du virkelig en tøff og positiv jente. Med den innstillingen må du vinne kampen. Takk for din ærlige åpenhet om sykdommen. Tenker masse på dere.
    Klemmer fra onkel Jon

    SvarSlett
  6. Å lage denne bloggen viser hvor sterk du er. Vi tenker på dere, alle tre generasjonene. Med den kampviljen du nå har tatt frem, så vet jeg at du/dere klarer dette. Monica m/familie

    SvarSlett
  7. Tusen takk for alle kommentarer her og på mobil! setter veldig pris på at dere vil lese og følge oss i denne kampen. Tusen takk for diktet John, det traff virkelig:)

    SvarSlett
  8. Tusen takk for at du deler her, Grethe. Da er jeg oppdatert uten å måtte mase. Du er virkelig sterk. Setter stor pris på deg.
    Husk at jeg er her, enten du trenger hjelp/avlastning eller bare trenger en å prate med.
    Klem

    SvarSlett
  9. Kjære,kjære Grethe. Det var vondt å lese om alt du må gjennomgå, men vi setter stor pris på å kunne følge deg på denne måten. Vi tenker på dere hver dag og håper som alle andre som er glad i dere, at det skal gå bra med deg. Du var vært positiv helt siden du var en liten jente, og det kommer godt med nå. Vi har hatt besøk av John og Daniel og Lill i helgen, og de sender også gode hilsener til dere.

    Mange varme klemmer til dere alle fire fra Olav og Dulla

    SvarSlett
  10. Hei Grethe
    Ja dette var tøft å lese, men jammen er du ei tøff jente også, virker det som. Det er ingen ting som skal være uprøvd, og jeg ønsker deg all mulig hell og lykke med behandlingen.
    Har tenkt og tenker mye på deg siden Linn fortalte om deg.

    Varme hilsner Turid Berg Spone

    SvarSlett
  11. Kjære Grethe.
    Dette var utrulig sterkt å lese og få vite alt du må gå gjennom no. Set stor pris på at du vil dele det med oss. Har tenkt på deg og dine i heile dag, og me håpar inderlig det går bra med deg !
    Mange gode tankar fra oss på Otterskred, Evy og Inge. Mamma helsar også.

    SvarSlett
  12. Kjære Grethe.
    Det er helt utrolig å sitte her å lese din historie. Tusen takk for at du deler den med oss. Fikk tlf fra Glenn i dag og ble helt satt ut. Tankene strømmet gjennom hodet og jeg tenkte herre gud det er ikke mulig. Gledet meg over at alt gikk bedre og du ser jo bare helt fantastisk ut. Og at denne beskjeden da skulle komme, ble helt feil. Det er sterkt å lese historien deres og alt du/ dere har vært igjennnom. Jeg blir mektig imponert over styrken dere har sammen. Det er utrolig å lese, tårene triller, men alikevel et lite smil når jeg leser hvordan dere kjemper sammen. Jørgen er en fantastisk mann og det må være godt å ha en så god støtte og partner oppi alt. Stå på vennen. Dette skal du klare. Jeg er her hvis det er noe jeg kan gjøre, enten det er det ene eller det andre. Vame klemmer fra Cathrine

    SvarSlett
  13. Kjære Grethe! André tipset meg om bloggen din og nå har jeg lest - det gjør sterkt inntrykk å lese - og du gjør sterkt inntrykk på meg! Påskedagen i dag, og jeg tenker på livet som seiret den gang, og at det må seire igjen - i kampen din!!!

    Håper du får nytt mot og uante krefter dag for dag - og at når motet og kreftene ikke er der, så er det nærvær som holder og bærer... Det er så godt å lese om styrken dere har sammen.

    Jeg tenker ofte på deg!
    Masse hilsner fra Marie - Andrés venninne i Oslo

    SvarSlett